Svenska Kreditföreningen har, utifrån medlemsföretagens utgångspunkter, följande kommentarer till
betänkandets innehåll och förslag.
Promemorian föreslår i korthet att lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter skall upphävas
och att det införs krav på tillstånd att driva bank- och finansieringsrörelse för att lämna och förmedla lån
till konsumenter. Konsekvensen av det här är att de sk snabblåneföretagen (formellt konsumentkreditbolag) måste ansöka om ett sådant tillstånd.
Det finns ett 60-tal konsumentkreditbolag registrerade hos Finansinspektionen och det är vår bedömning att endast ett fåtal kommer att ansöka om tillstånd och föreslaget därför i praktiken innebär ett förmedlingen av konsumentlån i Sverige av sk agenter eller kreditförmedlare kraftigt begränsas.
En bra och fungerande marknad kräver att alla aktörer har tillgång till så mycket information som möjligt för att därför kunna fatta kloka och bra beslut och att man kan skaffa sig den informationen på ett kostnads- och tidseffektivt sätt. När kreditförmedling begränsas är det en stor risk att konsumenten inte lika lätt och tidseffektivt kan skaffa sig information om vilka konsumentlån som erbjuds på marknaden och att det därför blir svårare för konsumenten att fatta korrekta beslut.
I Promemorian redovisas ett antal olika studier och analyser från framförallt Finansinspektionen av konsumentlån utan säkerhet (blancolån) utgivna i Sverige sista åren som visar bland annat att drygt hälften av kredittagarna är under 25 år med en inkomst under 15000 kr per månad. Mediankrediten av blancolån från konsumentkreditbolag är ca 6000 kr med en medianränta på 39%. För krediter på mindre än 5000 kronor har kreditgivaren i över 90% av fallen inte gjort en sk kvar att leva på-beräkning (KALP). 30% av konsumentkreditbolagens kredittagare får en betalningsanmärkning jämfört med endast 5% för storbankerna.
Bilden man får att det är unga människor som tar relativt små men dyra krediter men med en bristande förmåga att förstå den totala konsekvensen av många små och dyra krediter och när man som ung ofta saknar finansiella reserver får snabbt betalningsproblem.
Svenska Kreditföreningen och dess medlemmar arbetar med fokus på Credit Management både nationellt och internationellt. Vi och våra medlemmar har stor kunskap om kreditgivning och kreditprocessen. Credit Management är hjätiat i en bank och finansbolag och därför av stor betydelse inte bara för banker och finansbolag utan för kredittagare och samhället i stort.
Svenska Kreditföreningen anser att konsekvensen av lagförslagen inte har utretts tillräckligt vare sig ur konsumentens perspektiv, samhällets perspektiv eller för banker och kreditmarknadsbolag. Det är ett problem dels att kreditförmedlare och kreditgivare inte gör tillräcklig kreditbedömning särskilt av små konsumentlån och dels att särskilt unga kreditgivare tar många små men dyra lån som man inte egentligen har råd med. Men Svenska Kreditföreningen föreslår att ytterligare utredning och analys görs för att tackla problemen med kreditgivning till unga människor.